Informacje

Czy Target ukradł to IP?

„Naśladownictwo jest najszczerszą formą pochlebstwa”, a przynajmniej tak mówią. Ale kiedy gigantyczna sieć handlowa kopiuje twój projekt koszulki, czy jest to pochlebstwo, czy faktyczne naruszenie praw autorskich?

Pracująca w domu projektantka mody Melissa Lay odkryła, że Target sprzedaje niemal identyczny tank top, jak ten, który wydrukowała w garażu dla swojego sklepu Etsy. Przyznaje, że nie miała praw autorskich do tego projektu, ale czy nadal może mieć roszczenia?

#Merica, the Beautiful

Sklep Etsy Lay’s, Sandi Lake Clothing, sprzedaje dopasowane koszulki dla dzieci i dorosłych. Jeden z jej ręcznie drukowanych projektów zawiera słowo „#Merica” w kolorze białym, wkomponowane w amerykańską flagę na luźnym, pustym tank topie.

Wzór był tak charakterystyczny, że znajomi zaczęli wysyłać Lay zdjęcia tej samej koszulki w sklepach Target od Waszyngtonu po Teksas. Lay sfotografowała się w sklepie Target w Clackamas, w stanie Oregon, trzymając w ręku ich koszulkę, podczas gdy sama miała na sobie swoją.

Lay twierdzi, że nie zastrzegła sobie praw autorskich do logo i obawia się, że wytoczenie procesu Targetowi może nie być tego warte. Powiedziała Portland’s KATU: „Musiałabym wydać tysiące dolarów, żeby to naprawić, a i tak mogłabym przegrać. Nie wiem, co zrobię.”

Drugi co do wielkości detalista dyskontowy w kraju również wydał oświadczenie: „Target ma głębokie uznanie dla wspaniałego wzornictwa i zawsze naszą polityką było poszanowanie praw własności intelektualnej innych. Jesteśmy świadomi tej sprawy i jesteśmy w trakcie kontaktowania się z projektantem”.

Ameryka, spory sądowe

Nawet jeśli Lay przyznaje, że nie posiada praw autorskich do projektu „#Merica”, może nie być to konieczne, aby mieć roszczenia wobec Target. Nie trzeba rejestrować utworu w amerykańskim urzędzie ds. praw autorskich, aby ochrona praw autorskich miała zastosowanie.

Chociaż rejestracja praw autorskich ułatwia ich egzekwowanie, obecne prawo autorskie nie wymaga rejestracji ani zawiadomienia, aby otrzymać ochronę praw autorskich, a właściciel opublikowanego dzieła może być uprawniony do 150 000 dolarów odszkodowania ustawowego i honorarium adwokackiego.

I podczas gdy prawa autorskie zwykle miały zastosowanie do „oryginalnych dzieł”, takich jak filmy, utwory muzyczne i literackie, nagrania dźwiękowe i obrazy, ochrona praw autorskich została rozszerzona na modę, jeśli projekt, wzór lub obraz na odzieży kwalifikuje się jako „obrazowy” lub „graficzny”.

Podjęcie decyzji o tym, jak agresywnie należy bronić swoich znaków towarowych, może być wyzwaniem dla każdego właściciela małej firmy. Jeśli uważasz, że inna firma kradnie Twoje projekty, możesz skonsultować się z doświadczonym prawnikiem ds. własności intelektualnej.

Śledź FindLaw for Consumers na Google+.