Informacje

Co należy, a czego nie należy robić w trudnych rozmowach z pracownikami?

Jako właściciel małej firmy musisz skupić się na zdrowiu i sukcesie swojego przedsiębiorstwa. Kiedy zachowanie lub postępowanie pracownika zagraża sukcesowi firmy lub jej reputacji, musisz ustanowić prawo.

Chociaż nie zawsze można być najlepszym przyjacielem swoich pracowników, niekoniecznie chcesz być znienawidzony jako wredny szef, lub być pozwany za coś, co powiedziałeś.

Oto kilka rad i wskazówek, jak przeprowadzić skuteczną i zgodną z prawem trudną rozmowę:

Don’t

Nie bądź zły. Chcesz prowadzić te rozmowy z czystą głową. Nie wpadaj w złość. Jesteś bardziej prawdopodobne, aby powiedzieć coś, czego będziesz żałować później, jeśli masz trudną rozmowę, gdy zły. Weź głęboki oddech i poświęć kilka minut na uspokojenie się. Cofnij się i przyjrzyj się problemowi z innej perspektywy.
Nie mów nic nękającego lub dyskryminującego. Trzymaj się faktów, ponieważ jedną z rzeczy, których na pewno będziesz żałować, jest powiedzenie czegoś napastliwego lub dyskryminującego. Komentarze w stylu „Starsi ludzie to takie obiboki!” mogą doprowadzić do pozwu.
Nie wyciągaj pochopnych wniosków. Sprawy nie zawsze muszą być takie, na jakie wyglądają. Ponownie, przeanalizuj fakty: Czy wiesz na pewno, na czym polega problem, kto go spowodował i jakie mogą być okoliczności łagodzące? Chociaż nie zostaniesz pozwany, jeżeli oskarżysz niewłaściwą osobę, stracisz dużo wiarygodności wśród swoich pracowników.

Zajrzyj na stronę

Dokonaj samooceny. Zanim rozpoczniesz trudną lub niewygodną rozmowę, zadaj sobie pytanie: „Jaki jest cel tej rozmowy? Co chcę osiągnąć?” Czy próbujesz skłonić pracownika do przyznania się do złego postępowania? Czy próbujesz dać mu nauczkę? Czy próbujesz wyegzekwować przestrzeganie jakiejś zasady? Jeśli masz jasność co do tego, co chcesz przekazać, pracownikowi będzie łatwiej zrozumieć i przyswoić to, co chcesz mu powiedzieć.
Szukaj odpowiedzi i słuchaj ich. Podobnie jak w przypadku nie wyciągania pochopnych wniosków, zadawaj pytania. Pozwól pracownikowi wyjaśnić swoją wersję wydarzeń. Czy pracownik popełnił błąd w produkcji? Pozwól jej wyjaśnić, dlaczego tak się stało. Może istnieć błąd systemowy, który przeoczyłeś, ponieważ zbyt pochopnie wydałeś wyrok.
Bądź bezpośredni. Nie owijaj w bawełnę, udzielając informacji zwrotnej. Powiedz to wprost, z szacunkiem i w prosty sposób. Stwierdzenia typu: „To może być trudne dla produktywności firmy, kiedy pewne czynniki rozpraszające w środowisku pracy wpływają na koncentrację pracowników” mogą przejść obok głowy Twojego pracownika. Z tego stwierdzenia nie wiem, na czym polega problem ani jakie powinno być rozwiązanie. Po prostu trzymaj się prostych zasad.

Trudne rozmowy z pracownikami to tylko kolejna część bycia szefem. Wystarczy zastosować się do tych wskazówek, które pomogą Ci rozwiązać problemy w sposób pozytywny i zgodny z prawem.